09.12.2015

איך בוחרים באיזו רשת חברתית לפעול?

אתם יושבים בשיחה עם החבר'ה בבית קפה. מקבלים הודעה בוואטסאפ על סרטון מצחיק שעלה ליוטיוב, שקוטע שיחה ערה על פוסט של אחד מחברי הכנסת בפייסבוק שהתעצבן על הציוץ של כתב. מה שמזכיר לכם שראיתם תמונה באינסטגרם של קים קרדשיאן עם הגאד'ט החדש עם הצ'יפ של אינטל שפרסמה הצעת עבודה בלינקדאין שעוד לא שלחתם אליה קורות חיים. אם משהו מזה נשמע לכם מוכר, גם אתם, כמו רוב אוכלוסיית ישראל, לוקחים חלק פעיל בניו-מדיה.

כ-4.1 מיליון ישראלים נמצאים בפייסבוק, 1.2 מיליון ישראלים נמצאים בלינקדאין, 92%  מבעלי הטלפונים הניידים משתמשים בוואטסאפ, ל-30% מאיתנו יש חשבון אינסטגרם, ופינטרס וסנאפצ'אט צומחות בקצב מסחרר. במילים אחרות, העולם שייך לניו מדיה ואם אתה לא שם אתה לא קיים.

אז איך בוחרים באיזו רשת חברתית כדאי לכם להשקיע? בשביל זה יש לנו את שלושת ה-T's הראשונים של הניו מדיה:  Tergut, Takziv & Tochen או בעברית: תקציב, טרגוט ותוכן.

T1 טרגוט (Targeting):

השאלה הראשונה שצריך לשאול היא מה אני רוצה להשיג:  חשיפה או פלטפורמה לגיוס לקוחות/משקיעים?

אחרי שענינו על השאלה הזו אנחנו צריכים להגדיר מי קהל היעד שלנו? מי הלקוח? האם מדובר הציבור הרחב? הורים לילדים, בני נוער, מובילי דעת קהל? מה המאפיינים הדמוגרפיים של קהל היעד שלי? מה תחומי העניין שלו?

T2 תוכן (Content and substance): אחרי שהגדרנו את קהל היעד יש לבדוק מה סוג התוכן אותו הארגון/העסק/הישות יכול לייצר בעבור הניו מדיה. הדבר נוגע לעקרון מאוד פשוט בניו מדיה, חשבון ניו מדיה טוב מייצר תוכן מעניין ורלוונטי לקהל שלו. אם מדובר במשרד עו"ד שמתמחה ברגולציה חשבון הוא ככול הנראה ייצר פחות תכנים מתאימים לאינסטגרם ופינטרס, אך הוא יכול לייצר תכנים שמתאימים ללינקדאין ויש לבחון גם אפשרות לפעילות בפייסבוק. לעומת זאת עסק קטן, שמייצר תכשיטי עבודת יד צריך לבחון פעילות באינסטגרם, בפינטרס וכמובן שבפייסבוק, ועמותה העוסקת בקידום זכויות עובדים תוכל לפעול גם בפייסבוק בלינקדאין ואם יש לה פעילות שטח ענפה היא יכולה גם לשקול לתחזק חשבון אינסטגרם.

T3 תקציב (Budget):

כל גורם מעוניין להגדיל את הנראות שלו עד כמה שניתן בניו מדיה. אם זאת יש לקחת בחשבון מה  המשאבים העומדים לרשותנו.  במילים אחרות מה גודל התקציב שאיתו אנו יכולים לקדם את הפעילות שלנו? אם מדובר בארגון קטן בעל  משאבים מוגבלים נמליץ להתמקד ב שתי רשתות חברתיות לכל היותר (זאת בתנאי שיש תכנים שניתן לקדם  בשתי הרשתות בו זמנית – לדוגמה פייסבוק ואינסטגרם, לינקדאין ופייסבוק, או אינסטגרם ופינטרס). אם מדובר בגוף בעל משאבים מרובים נמליץ על פעילות בכל החזיתות.

בחירת הרשת החברתית  אינה עניין של מה בכך אך בחלוקה גסה ניתן לומר ש:

פייסבוק – הציבור הרחב נמצא בפייסבוק, כך שכל גורם המעוניין קודם כל בחשיפה ציבורית ובנראות רחבה ככול האפשר צריך לפתוח עמוד רשמי בפייסבוק. עמוד הפייסבוק במקרים מסוימים יכול להחליף תחזוקת אתר. עם זאת, עמוד שאינו מתוחזק עלול להזיק יותר מאשר להביא תועלת מכיוון שהוא מעיד על חוסר רצינות, או גרוע מזה על חוסר רלוונטיות. אם אינכם יכולים לייצר מדי שבוע לפחות 2 פוסטים, אל תפתחו עמוד פייסבוק. הדבר נכון לכל רשת חברתית בה תרצו לפעול.

לינקדאין – הרשת החברתית ליצירת קשרים עסקיים, מתאימה מאוד לגורמים העוסקים בפיננסים, משפט, הי טק, משאבי אנוש ולגורמים המעוניינים לחשוף את הפעילות שלהם ולקדם את העשייה שלהם בפני קהל זה.

אינסטגרם – מתאימה לגוף שיכול לייצר אימג'ים (תמונות/סרטונים קצרים) שמעבירים סיפור/מסר/תחושה בתדירות גבוהה (לפחות שלוש תמונות בשבוע ולא יותר משלוש תמונות/סרטונים ביום).60%  מבני הנוער נמצאים באינסטגרם לכן מתאימה מאוד לחברות המעוניינות לפנות לקהל זה.

פינטרס – מתאימה גם היא לגוף שיכול לייצר אימג'ים (תמונות/סרטונים קצרים) שמעבירים סיפור/מסר/תחושה בתדירות גבוהה (לפחות שלוש תמונות בשבוע). מתאימה לגופים שרוצים לפרוץ לתודעת קהלי יעד בינ"ל. מתאימה מאוד לעסקים בתחום התיירות, הלייף סטייל, אומנים וכו'.

המדיה החברתית הפכה בשנים האחרונות לאחד הכלים היעילים ביותר למיתוג, בידול ויצירת קשר ישיר עם קהלי יעד שונים. התפוצה הרחבה של המדיה החברתית, הזמינות והנגישות הרבה שלה הפכו אותה לפלטפורמה אידיאלית לקידום תוכן שיווקי ורעיוני מחד ומאידך יצירת קשר בלתי אמצעי עם לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים. אך לפני שאתם מסתערים על הרשתות החברתיות עצרו, עברו על שלושת ה-T's, כך תוכלו להבטיח שבחרתם ברשת החברתית שמתאימה לכם ושהזמן, המאמץ והכסף שלכם מושקעים במקום הנכון.