29.05.2014

כולה פייסבוק, מה הסיפור?

בעידן שבו כל אחד יכול לספר סיפור, ונמדד על ידי מספר לייקים, אנחנו לרוב שואלים את עצמנו מה כוחו של אותו הסיפור. כיצד נצליח לסחוף קהלים אחר סיפור מעניין בפייסבוק, ומה בעצם אפשר לעשות עם הכלי המדהים הזה, שהוא שופר לכל דבר?

לפני הרבה הרבה שנים, מעבר להרים רחוקים, חיו להם מספרי הסיפורים. הם נדדו בין ערים וכפרים, והביאו איתם בשורות, אגדות וסיפורים. הם הצליחו לכנס סביבם מאות מאזינים סקרנים שגמעו עוד ועוד, ובעצם העניקו להם משמעות חדשה לחיים. אומנות סיפור הסיפור היתה עוברת מאב לבן, ומעטי מעט הצליחו לסחוף אחריהם ציבורים שלמים. מאז עברו לא מעט שנים, והמדיה החברתית הפכה את כולנו למספרי סיפורים ולצרכני תוכן בעבור חופן של לייקים.  פתאום כל ממזר הופך למלך, וההוכחה הכמעט יחידה לטיב הסיפור (או המספר), היא כמות הלייקים שהוא מקבל, כמות התגובות או כמות השיתופים – אותו סיפור שעובר מפה לאוזן.

האח הגדול צופה
אבל מה הוא אותו ערך של "לייק", האם הוא מדיד ולמה אנחנו צריכים אותו בכלל? לפני מספר חודשים דודתי נפטרה, והרגשתי צורך לספר עליה, על הדרך שבה נפטרה ועל היחס הלוקה של בית החולים, על גבי קירות הפייסבוק. זכיתי ללא מעט לייקים ותגובות, אבל מה שהפתיע אותי יותר מכל, היתה מודעה שקפצה לה, לא פחות מרבע שעה אחרי שהסיפור עלה – זו היתה פרסומת לעורך דין שמתמחה בתביעות נגד בתי חולים, על רשלנות רפואית. כיצד אותו מפרסם ידע להגיע דווקא אלי?

הדרך שבה פייסבוק עובדת, היא באמצעות סיפורים. אנחנו מספרים סיפור בכל סטטוס, בכל תמונה ובכל תגובה. מאגר הנתונים האסטרונומי של פייסבוק, יודע לסווג מילות מפתח שאנו מזינים למערכת, ובכך להפנות אלינו פרסומים – לפי גיל, איזור מגורים, מצב בחיים ומסרים אליהם אנו מתייחסים. בעצם הסיפור שספרתי על דודתי, ידע המפרסם לפנות אלי ולומר לי – "הסיפור שלך סקרן אותי, עכשיו תן לי לעזור לך".

זה כוחו הגדול של פייסבוק – הוא יודע עלינו הכל. ושלא תטעו, גוגל יודע עלינו לא פחות. בכל מילת חיפוש שאנו מקישים ובכל דוא"ל שאנחנו שולחים דרך ג'ימייל, גוגל יודע עלינו מרכיבים סודיים ואישיים. המלחמה הקרה בין שתי ענקיות התוכן לא מפסיק – הרכישה של פייסבוק את אינסטגרם, רשת חברתית להעלאת תמונות, ואת וואסצאפ, רשת חברתית לשליחת הודעות, מיקמה אותה גבוה בהיררכיית איתור התוכן. הסיפורים שאנו מספרים במקומות הללו, ההתכתבויות הקטנות בינינו לבין חברנו, מזינים את פייסבוק בכל הידע שהיא אי פעם היתה צריכה לדעת עלינו. מכאן ועד החיבור שנעשה בין המפרסמים לבינינו, דרושות מספר דקות – והנה לכם סיפור, הפעם של ניצחון השיטה על הגולש הפשוט.

המרוץ אחר הלייק – והערך המוסף
4.5 מיליארד לייקים מבוצעים מדי יום בפייסבוק. כשמיום הקמתו – מעל ל-1.13 טריליון לייקים נעשו על ידי 1.28 מיליארד הגולשים החברים ברשת החברתית המובילה בעולם. אבל למה אנחנו בכלל צריכים את הלייק הזה? ומה המשמעות שלו? לייק כמוהו כהבעת תמיכה או הזדהות בסיפור שסיפרנו. כשמתקבל מחבר או מאדם זר, הוא גורם לנו למעין טפיחה על השכם – כנראה שספרנו סיפור שהצליח לגעת בקוראים, בין אם הוא מצחיק ובין אם הוא מרגש או מכעיס.

מלבד החשיבות הטכנולוגית בקבלת לייקים רבים – פייסבוק מקדם יותר את אותם הסטטוסים והגולשים שמקבלים "לייקים סדרתיים" היות והוא מוצא את התוכן שלהם רלוונטי לכמה שיותר גולשים – קיימת חשיבות ערכית ראשונה במעלה לתוכן. ברשתות החברתיות התוכן הוא המלך. העלאת פוסט בסגנון של "תעשו לי לייק" או פוסט ש"מנסה יותר מדי", כאשר התוכן דל ולא רלוונטי, תוביל כנראה לאינטראקציה נמוכה עם הגולשים האחרים. אבל הסיפור, חברים, הוא המשמעותי. אם תדעו להעניק ערך מוסף בסיפור שתספרו, תצליחו לייצר אינטראקציה יותר אינטימית עם הגולשים האחרים, ובכך להבטיח שתקבלו לייקים, תגובות ושיתופים רבים.
כך גם פועל המנגנון של העמודים העסקיים בפייסבוק. שימו לב לעמודים שאתם עוקבים אחריהם – אלה שנותנים לכם ערך מוסף, תוכן מעניין ורלוונטי – הם העמודים שתמשיכו לצרוך מהם תוכן, ובסופו של דבר גם מוצרים.

כשאתם נגשים לספר סיפור בפייסבוק, זכרו את מספרי הסיפורים העתיקים, אלה שהעניקו ערך מוסף למאזינים שלהם בכך שספקו את סקרנותם על מקומות רחוקים, ועל אגדות ישנות. תכתבו מהלב. תחשבו על התוכן שאתם הייתם רוצים לקרוא, תחשבו מה יגרום לגולשים אחרים להתעניין בכם, ואל תשכחו גם לפרגן לגולשים אחרים כשתוכן שלהם מעניין. זה כל הסיפור.